Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Pratjahára – pátý stupeň Patandžáliho 8.dílné stezky

Tento stupeň představuje jakýsi přechodový stupeň mezi první částí osmi dílné stezky, nazývané vnější jógou (bahirjóga) a druhou polovinou stezky věnovanou technikám mentálním, známou jako vnější (antarjóga), nebo také vyšší jóga (samjámajóga).

Poslední tři stupně – koncentrace(dharána), meditace (dhjána) a kontemplace (samádhí), představují metody a z nich vyplývající stav mysli, které je tak umožněno, jen po předchozím zvládnutí nižších stupňů. V józe vše plyne v přirozené pokoře a posloupnosti. Je však nutné si uvědomit, že se nejedná o pomyslné schody, po kterých musíme jednotlivě kráčet a nepředbíhat, ale o systematické členění, které se uskutečňuje přirozeně, tak jak je adept připraven a jednotlivé stupně se mohou prolínat.

Význam pratjaháry – bychom asi nejblíže nazvali či označili, ovládnutí smyslů, či ještě lépe, odtažení smyslů od smyslových vzruchů. Co je důležité vnímat, že samotný sanskrtský název nás nabádá o stažení smyslů dovnitř.

Obrat pozornosti na sebe sama, na své konání, myšlení a postoje či vztahy k světu, na své fyzické tělo a jeho okamžité stavy i prožitky, na dechový proces a jeho vliv na fyzickou i energetickou rovinu našeho bytí. To je 5. stupeň. K tomuto stupni nás zákonitě přivádí praktikování stupňů předcházejících.

V případě správné a trpělivé praxe, přestáváme vnímat své fyzické tělo jen na fyzické úrovni a vše co děláme se děje již s naprostou vnitřní pozorností – tzv. jógové vnímaní světa.

Přirozeně sledujeme svou disciplínu s propojením dechu v dané ásáně společně s vnímáním stavu těla s vlastním vědomím a vlastní pozorností.

Nejlépe praktikujeme se zavřenýma očima, aby došlo k odtržení od vnějšího a ke vstupu do vnitřního prostoru – kde se odehrává náš nejhlubší svět.

Z historických zkušeností známe dvě margy – cesty pratjaháry. První z nich je často praktikována v hinduismu. Je to cesta askeze, popírání a omezování smyslů. Často tato cesta pozbývá na významu vlastním nesmyslným mučením sebe a svého těla.

Druhá marga – smysly nejsou omezovány, nýbrž kontrolovány, sledovány. Cílem této činnosti je jejich zjemnění a možnosti obrácení k vnímání vnitřního světa člověka – to je pratjahára.

Praktikování pratjaháry prohlubuje přijetí a realizaci zásad jámy a nijámy, jejichž dodržování je alespoň částenou podmínkou a zárukou positivního výsledku snah v oblasti pratjaháry. Jedno povzbuzuje druhé a celý proces mentální očisty člověka, tak jde snáze.

Pratjahára se stává součástí praktikování jógy, jelikož jóga není především cvičením.

Komentáře (0)
Andrea Smekalova

06.09.2009 - 12:33

Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.



Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám